Ajankohtaiset

Ciao kaikille!

Vuosi 2020 on ollut hankala monellakin tavalla. Pompannappi harrastajille se on tavallaan kuitenkin ollut hieno vuosi! Vastasimme harrastajien esittämään tarpeeseen ja perustimme Pompannapit! Palvelemaan kaikkia ”fiat 600” mallin mallin harrastajia. Järjestimme hienon tapahtuman Alavudella Elokuussa. Paikalle saatiin hankalasta tilanteesta huolimatta reilut parikymmentä pompannappia. Sen lisäksi päivän aikana vieraaksi saatiin toiset mokomat muita harraste ajoneuvoja. Säät suosi ja kävijöitä oli päivän aikana satoja. Ilta huipentui saunaan, elävään musiikkiin ja makkaran paistoon pompannapistien kesken. Hieno tapahtuma ja siitä iso kiitos meni myös meidän sponsoreille Bayerncarille sekä Rengastien Autotarvikkeelle! Saatiinpa päivän aikana koeajaa Bayerncarin Fiat 500e sähköautojakin. No se oli tämän vuoden päätapahtuma… muut jäi vallitsevan tilanteen takia järjestämättä. No muitakin hienoja asioita tapahtui 2020. Perustimme oman suljetun Facebook ryhmämme pompannapit. Sen kautta aloitettiin havittelemaan harrastajia mukaan ympäri suomenmaan. Meidät otettiin hienosti vastaan ja tällä hetkellä mukana on noin 130kpl pompannappeja ympäri suomen! Se on käsittämättömän hieno määrä ja se kasvaa 1-2 pompannapin verran koko viikko. Vuosi tavallaan huipentui siihen kun saatiin kerholaisille hienot pompannappi pipot ja maskit toimitettua. Lisää kerho tavaraa täytyy ilmeisesti kehittää kun suosio oli näin kova. Toinen huipentuma tulee olemaan näiden meidän omien kotisivujen ”pompannappien pesän” julkaiseminen. Jos sinulla on pompannappi mutta et ole vielä mukana voit ottaa minuun yhteyttä niin pääset mukaan. Haemme myös yhteistyökumppaneita vuodelle 2021. Jos sinä haluat sympaattiset pompannapit tapahtumaasi niin ole yhteydessä. Katsotaan mitä keksitään!

Terveisin Taneli Brandt, taneli.brandt@gmail.com, 040-9345977

Fiat 600 esiteltiin vuonna 1955 korvaamaan jo vuodesta 1936 tuotannossa ollut, vanhahtava erillisillä lokasuojilla toteutettu pikkuauto Fiat 500 Topolino. Uusi 600 oli myös hyvin pieni, pituus vain 3,2 metriä, leveys alle 1,4 metriä ja akseliväli tasan 2 metriä.

Taakse sijoitettu 633 cc:n 4-sylinterinen vesijäähdytteinen voimanlähde tuotti vain hieman yli 20 bruttohevosvoimaa. Se oli vähän, mutta aikakauden pikkuautolle tyypillinen lukema ja enemmän kuin Topolinossa. Huippunopeus jäi lukemaan 95 km/h, mikä 50-luvulla riitti pääasiassa kaupunkikäyttöön ja maaseudun mutkaisille pikkuteille ajatellulle ajokkille. Nelivaihteisen manuaalivaihteiston ykkönen ei ollut synkronoitu.

Fiat 600 nosti 1950-luvulla Italian pyörilleen. Suuren pienen auton tuotanto päättyi Torinon tehtailla vuonna 1969, mutta muun muassa Espanjassa 600:n valmistus jatkui vielä vuoteen 1973.

Kaupunkiautojen klassikko Fiat 600 esiteltiin Geneven autonäyttelyssä 1955.

Pellentesque elit eget gravida cum sociis. Id diam maecenas ultricies mi eget mauris. Est ultricies integer quis auctor elit. Nibh venenatis cras sed felis eget velit. Augue interdum velit euismod in pellentesque. Lacus vel facilisis volutpat est velit egestas dui. Odio pellentesque diam volutpat commodo sed egestas egestas fringilla phasellus.


Scroll to Top